قصص

قصة البيت المسكون

قصة البيت المسكون

قصتنا بدات من ساعت ما اجوزت اسراء بي المناسبه اسراء دي مراتي علشان مطولش عليكم تعالو اعرفكم القصه بدأت ازي
انا محمد ايمن سني 35 سنه ساكن الجيزه حي العجوزه شغال مهندس ديكور في شركه بس مش لازم اقول اسمها معلش قصتي بدأت ونا عندي 29 سنه كنت عايز بقا اتجوز خلاص واكمل نص ديني مع البنت الي بحبها خلاص نويت اني اتجوز فا اتجوزتها اخيرا اسراء مرات سنه علي جوزنا كان ديما في مشاكل بيني وبين زوجتي
لما نيجي نتخانق كانت بتعيط وتخش الاوضه لو الحمام وتقعد قدام المرايه بي الساعات تعيط وتسكت تعيط وتكست وووساعات بتضحك وبصوت عالي اوي لدرجه انا نفسي خفت بعدين عاده يومين بس لقيت الحركات بتكرر كل مره بنفس النمط عياط هستيري وبعدين سكوت وبعدها ضحك مبقتش عارف هيا بتعمل كدا ليه دخلت عليها في مره وهيا بصه في المرايه ونا داخل وحده وحده لسه بنده بقول مالك يا إسراء……………. لقيت صريخ من كل حته مش عارف جي منين رحت حضنت اسراء من خوفي عليها وفجأه صريخ طالع منها واغمي عليها خدتها علطول وشلتها علي السرير وجبت رحيها علشان تصحي الحمدلله فاقت و بسالها مالك ترد تقول ايه؟
هو حصل اي
قلتها لا محصلش حاجه عقبال ما تفوق وكدا
تاني يوم جيت من الشغل علي الساعه 6 كدا لسه بفتح سامع صوت مراتي بتكلم مع حد جوه في الشقه وفتحت باب الشقه علطول لقتها بتكلم نفسها انا جوايا حاجه بتقول انو اسراء تجننت دخلت الشقه هدتها سألتها مالك بتقول انو في حد بيهددها انها لازم تطلق مني بس هيا متعرفش مين انا بقا اجننت ازي حد بيهددها بس متعرفش مين.
قلتلي كل مبص في المرايا اشوفو
كنت اعرف شيخ اسمو الشيخ منصور الجعفري
كان صديق ليا لي ولدي الله يرحمه ساكن في الصعيد عنده حولي 60 او 65 سنه حاجه كذالك
كلمتو بحكيلو الي حصل وبعد مفهم كل شي قالي حدد يوم وتعالي نتقابل لازم اقعد معاك انتا الاول لوحدك قلتلو اشمعنا قال لما تيجي هفهمك
فعلا تاني يوم اصبح كنت وديت اسراء مراتي عند بيت أهلها علشان اكيد هغيب يومين ولا حاجه علي البيت وعلشان
ونا راكب العربيه ورايح كان الساعه 12 بليل
اصل انا واحد من الناس بحب اسافر بليل بكون مبسوط اكتر ونا ماشي علي الطريق بليل
عمال اسمع صوت يقول بلاش الطريق الي انتا فيه ده هموتك هموتك هموتك
كل شويه اسمع الصوت ده ابص جنبي وابص ورايا ملقيش حد فاجاه………..
القي حد قدامي اخبطو دوست فرامل علطول
وانزل اشوف الي خبطو ده فين مش لايقه
كانو فص ملح وداب مش لاقيه نهائي.
اكيد انا مش مجنون يعني او بخرف لي كل ده
رجعت ونا عمال ابص ورايا علي امل القي حد مفيش ركبت العربيه وكملت طريقي سمعت صوت تاني بيقول احظر انا ليس هنا بمفردي
احظر انا ليس هنا بمفردي
احظر انا ليس هنا بمفردي
سمعتها كتير طول منا سايق لحد موصلت لي الشيخ منصور الجعفري دخلت عندو البيت وفطرت وشربت الشاي ولسه هبدا كلام
بيقولي هو انتا تعرف اي الي مراتك فيه ده
قلتلو لا مين؟
رد الشيخ منصور قال ده……
قصة البيت المسكون
*البيت المسكون*
*الجـزء الثـــاني*
رد الشيخ منصور قال: دا الجن العاشق .. انا اول ماسمعت انه جن عاشق قلبي انقبض مرة واحدة ولساني انعقد مش عارف اقول له ايه .. كمل الشيخ منصور كلامه وقال: ماتقلقش كله هيتحل بأمر الله .. بإذن الله هنتغدا ونتكل علي الله نروح للمدام بتاعتك .. وفعلاً اتغدينا وبدأنا نمشي علي الساعة 8 كدة .. واحنا ماشين عمال احكي له علي اللي كان بيحصل من أول ليلة لحد ما جيتله الصعيد .. في الطريق في استراحة في السكة نزلنا نشرب حاجة كدة السكة طويلة .. قاعد بيقول لي انتوا عندكم كلب أو قطه في البيت ولا لأ ؟ .. فاستغربت علشان فعلاً عندنا قطة بس أنا ماجبتش سيرتها خالص قلت له اه يا شيخ عندنا قطة .. قال لي: هي فين دلوقتي ؟! قلت له مع المدام في بيت أهلها لقيت وشه قلب غضب كدة واتدايق اوي وقال: من غير كلام كتير يلا نركب ونمشي على طول بعدها مافتحش بقه خالص طول السكة لحد ماوصلنا البيت اتفاجئت ان مراتي في البيت وقاعدة بكل هدوء ومشغلة التلفزيون وحاضنة القطة جامد أوي أول ما ددخلنا قالت: أنا عارفة إنكم جايين علشان كدا مستنياكم وبَرَّقت أوي .. أول مرة أشوف مراتي وشها يقلب كدة وكإن غضب ربنا كله على وشها .. وشها كان شاااحب اوي وملامحه اتغيرت اوي اوي فجأة وبدون أي ترددات وترجع زي ما كانت حاضنة القطة وقاعدة بهدوء .. دَخَّلت الشيخ الشقة وقعد طبعاً ياخد نفسه لأن زي ما قلت لكم قبل كدة المشوار طويل جداً .. عدا شوية وقت وقال لي: عايز إزازة ماية جبت له .. مسك الماية وفتح الإزازة وقربها من بقه
وقال:
*بسم الله الرحمن الرحيم*
« *ومَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَٰكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ* »،
*صدق الله العظيم*
وقوله تعالى:
*بسم الله الرحمن الرحيم*
*”الله لا إله إلا هو الحي القيوم لا تأخذه سنة ولا نوم له ما في السماوات وما في الأرض من ذا الذي يشفع عنده إلا بإذنه يعلم ما بين أيديهم وما خلفهم ولا يحيطون بشيء من علمه إلا بما شاء وسع كرسيه السماوات والأرض ولا يؤوده حفظهما وهو العلي العظيم* “
*صدق الله العظيم*
بعدين قفل الإزازة وحطها جنبه وكان جايب معاه مِسْك كانت ريحته حلوة أوي أوي بمعني الكلمة وقال: هات فوطة بيضة ما استخدمتش قبل كدة .. وهنا قلت له اشمعنا ؟! .. قال: اسمع الكلام من غير نقاش هفهمك بعدين .. وفعلاً جبت له الحاجات اللي طلبها والغريبة في الموضوع ان مراتي كانت قاعدة تضحك علينا وعمالة تقول: ماحدش هيقدر عليا ماحدش هيقدر عليا عارفين ليه علشان بحبها بحبها وبتضحك .. أسلوبها في الكلام مع الضحك مع صوتها المريب خلي جسمي يقشعر وبدأت أخاف
قصة البيت المسكون
.. االشيخ قال لي: دخلني اوضة واقفل الباب وأول ما أندهلك تخش .. وفعلاً دخلته اوضة هو والمدام ونا قاعد برة قلقان وخايف .. الكلام اللي جاي ده علي لسان الشيخ منصور الجعفري بيقول: والله العظيم عمري ماشفت جن قوي كدة الموضوع كاالتالي أول مادخلت لقيت المدام قاعدة وبصالي وبتبرق. قاعد جمبها بقول لها حاسة بإيه؟! قالت لي بحبه وهو بيحبني انت عايز ايه؟! .. إسمه ايه اللي بتحبيه .. *الولهان* .. اول ماسمعت الإسم يا محمد يابني استغربت ده من اقوي الجان ولسه يادوبك بجيب الماية بحطها علي الفوطة ولسه بحط إيدي علي وشها ومعايا الفوطة قالت لي جملة لحد دلوقتي فاكرها *إياك تلمسني* وحسيت ان في حاجه سحبتني واترميت علي الارض وغبت عن الوعي
محمد قال انا اول لما دخلت شفت مصيبة قدامي …
*…تتبع*
*قصة البيت المسكون
*الجزء الأخير*
…….
أول ما سمعت الإسم يا محمد يا ابني استغربت ده من اقوي الجان ولسه يادوبك بجيب الماية بحطها علي الفوطة ولسه بحط ايدي علي وشها ومعايا الفوطو قالتلي جملة لحد دلوقتي فاكرها ” *إياك تلمسني* ” وحسيت إن في حاجة سحبتني وإترميت علي الأرض وغبت عن الوعي
.. محمد قال: أنا أول لما دخلت شُفت مُصيبة قدامي شفت مراتي قاعدة فوق صدرك وعمالة تضحك ومبسوطة اوي دخلت وهديت اسراء وقومتك وفوقتك وبعدها عرفت ايه اللي حصل جوة .. طب والحل يا شيخ دلوقتي أعمل ايه؟! الشيخ قال سيبني يومين كدا فيه حد أعرفه ادعي بس أعرف اوصله وبإذن الله اللي فيه الخير يقدمه ربنا
وفعلاً وصلت الشيخ الصعيد ورجعت علي البيت وعقلي عمال يودي ويجيب تقدر تقول مثلاً خايف أو عقلي متشتت أو قلقان أنا فعلاً مش عارف أعمل ايه
وأول مادخلت الأوضة حطيت راسي علي المخدة ونمت على طول من كتر التعب محستش بنفسي صحيت حوالي الساعه 2 بالليل ببص جنبي مالقيتش إسراء نايمة قلقت أكتر حسيت بحركة في الصالة برة فقمت براحة وخارج واحدة واحدة لقيت إسراء قاعدة ولابسة جلابية بيضاء معرفش جابتها منين .. تحت عنيها اسوود وعمالة تسرح شعرها وعمالة تتكلم كلام غريب معلش مش هقدر اقوله .. الصراحة أنا خفت دخلت تاني الأوضة وقعدت أقرأ قرآن من قلة حيلتي وحصلت المفاجأة اللي ماكنتش متوقعها
ونا قاعد في الاوضة لقيتها جاية ودخلت الاوضة بكل هدوء ونامت جنبي ونا مش عارف اعمل ايه .. عدا يومين علي نفس الحال لحد لما الشيخ منصور الجعفري كلمني وقال: ازيك يا محمد عامل ايه طمني عليكم ؟! .. والله يا شيخ لسا زي ما احنا .. طب ماتقلقش خلاص لقيت حد هيعالج المدام بإذن الله
تعالي إنشاء الله بكرا خدنا ونمشي .. ربنا يخليك يا شيخ منصور إنشاء الله بكرا هجيلك على طول .. بإذن الله يا محمد مع السلامة .. وأول ماقفلت معاه كنت في قمه الفرح جه تاني يوم وركبت العربية ورحت الصعيد على طول وقابلت الشيخ منصور وحد تاني معاه اسمه الشيخ محمود ياسر من أهالي الصعيد برضو المهم الشيخ منصور حكي للشيخ محمود وفهمه كل حاجة يادوبك هو ركب معايا العربية الاربع كاوتشات فرقعوا .. لسه هتكلم قال لي: عادي متعودين علي كدا كلم حد يجي يصلح كاوتشات العربية واتحركنا علي البيت عندي دخلنا الشقة أول مادخلت لقيت ريحة غريبة معرفش مصدرها ايه .. المهم دخلنا وجبت إسراء من الأوضة وقعدنا الشيخ محمود بيقول لها: اسمك ايه؟! قالت له: إسراء .. قال لها طب خدي إشربي الماية دي هي أول ماسمعت كدا وشها اتقلب. الشيخ قال لي امسكها ما تخليهاش تتحرك .. مسكتها وبدأت أصوات صويت تظهر منها صوت بس مش صوتها صوت تخين أول مره اسعه والشيخ يرمي الماية علي وشها وتصرخ والشيخ كل لما يقول :
*بسم الله الرحمن الرحيم*
( *وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ* )
كل مايزيد الصويت والزعيق
سمعت كلام خارج من إسراء بتقول: لو مت في غيري لو مت انا عندي عشيرة لو مت في غيري لو مت انا عندي عشيرة بدأ جسم إسراء التشنجات وصوتها بدأ يرجع واحدة واحدة والشيخ بيقول :
( *أعوذُ باللَّهِ السَّميعِ العَليمِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيمِ مِن هَمزِهِ، ونَفخِهِ ونَفثِهِ* ).[٢٠] ( *أَعوذُ بكلِماتِ اللهِ التامَّاتِ، الَّتي لا يُجاوِزُهُنَّ بَرٌّ ولا فاجرٌ، مِن شرِّ ما خلقَ، وذرأَ، وبرأَ، ومِن شرِّ ما ينزِلُ مِن السَّماءِ، ومِن شرِّ ما يعرُجُ فيها، ومِن شرِّ ما ذرأَ في الأرضِ وبرأَ، ومِن شرِّ ما يَخرجُ مِنها، ومِن شرِّ فِتَنِ اللَّيلِ والنَّهارِ، ومِن شرِّ كلِّ طارقٍ يطرُقُ، إلَّا طارقًا يطرقُ بِخَيرٍ، يا رَحمنُ* )
بدأت تفوق شوية والتشنجات تروح شوية .. الصويت إشتغل عمال اسمع صوت حاجات بتتكسر. صوت زعيق وضحك أطفال كل ده جه في وداني ازاي انا ما اعرفش لحد لما الشيخ وقال : دلوقتي اقدر اقولك ان بدأنا نتحسن شوية انا هقول لك علي حاجات تعملها علشان تحمي نفسك وعيلتك وأهم حاجه لازم تقرب من ربنا اللي حصل دا بسبب البعد عن ربنا دلوقتي هاجي كل أسبوع مرة اطمن وباذن الله تبقي بخير .. شكراً اوي يا شيخ والله مش عارف اقول لك ايه .. حطيت ايدي في جيبي علشان اطلع مبلغ
قال لو انك مش جاي من طرف الشيخ منصور كنت زعلت اوي منك انا مش باخد فلوس الحمدلله اجري عند الله عز وجل
وصلته الصعيد ورجعت البيت وعدا حوالي سنة تقريباً ومفيش اي حاجة الحمدلله وربنا رزقني بإبن سميته يوسف.
*تمت*
قصة البيت المسكون
الموالف_احمد_عرفه
قصة البيت المسكون

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى